طلبه نوشت
در اهمیت و کیفیت تبلیغ

شنبه 19 خرداد 1403

در اهمیت و کیفیت تبلیغ

تبلیغ باید مهم‌ترین اولویت‌ حوزه علمیه باشد، زیرا راه و ابزار رسیدن به هر هدف دینی تبلیغ است. بدون تبلیغ از هدف نهایی دین که رسیدن به مقام خلیفه اللهی است تا اهداف میانی مثل تشکیل حکومت اسلامی و.. امکان پذیر نیست. بلاغ مبین به معنای رساندن پیامی که جای تردیدی در آن نیست بسیار مورد تاکید قرآن است. در واقع قرآن، پیامبران و وارثان آن‌ها را مسئول تبلیغ خطاب کرده‌است. به همین علت از هزار سال قبل سنت تبلیغ در حوزه‌های علمیه رواج داشت. بزرگانی همچون شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ طوسی، علامه مجلسی و.. به امر تبلیغ اهتمام ویژه داشتند. منبر رفتن، نگارش کتب، شعر و.. از اشکال تبلیغ بین علما بوده‌است. اما در زمان ما اهمیت تبلیغ مضاعف می‌شود زیرا اتفاقی در عصر ما افتاد که در هزار سال پیش از صدر اسلام سابقه نداشته و آن تشکیل حاکمیت اسلامی است. با تشکیل حکومت بر اساس محتوای دینی، انواع دشمنی‌ها بر علیه ما وجود دارد‌. از آنجا که پایه نظام اسلامی ایمان مردم است، حفظ ایمان به وسیله تبلیغ لازم و واجب است.

تبلیغ باید مهم‌ترین اولویت‌ حوزه علمیه باشد، زیرا راه و ابزار رسیدن به هر هدف دینی تبلیغ است. بدون تبلیغ از هدف نهایی دین که رسیدن به مقام خلیفه اللهی است تا اهداف میانی مثل تشکیل حکومت اسلامی و.. امکان پذیر نیست.
بلاغ مبین به معنای رساندن پیامی که جای تردیدی در آن نیست بسیار مورد تاکید قرآن است. در واقع قرآن، پیامبران و وارثان آن‌ها را مسئول تبلیغ خطاب کرده‌است. به همین علت از هزار سال قبل سنت تبلیغ در حوزه‌های علمیه رواج داشت. بزرگانی همچون شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ طوسی، علامه مجلسی و.. به امر تبلیغ اهتمام ویژه داشتند. منبر رفتن، نگارش کتب، شعر و.. از اشکال تبلیغ بین علما بوده‌است.
اما در زمان ما اهمیت تبلیغ مضاعف می‌شود زیرا اتفاقی در عصر ما افتاد که در هزار سال پیش از صدر اسلام سابقه نداشته و آن تشکیل حاکمیت اسلامی است. با تشکیل حکومت بر اساس محتوای دینی، انواع دشمنی‌ها بر علیه ما وجود دارد‌.
از آنجا که پایه نظام اسلامی ایمان مردم است، حفظ ایمان به وسیله تبلیغ لازم و واجب است.
از طرفی دوره‌ی تحول و گسترش علمی است. دشمن با راه‌های مختلف، به پشتیبانی علمی روانشناسی مطالب غلط را جوری نشان می‌دهد که انگار درست است. در چنین شرایطی اگر از امر تبلیغ غفلت کنیم اسلام سیلی‌ای خواهد خورد که تا سالیان سال قابل جبران نیست.

نکات کاربردی درباره تبلیغ:

1.شناخت مخاطب
باید مخاطب را کامل بشناسیم و بدانیم در چه مرحله فکری قرار دارد تا محتوا، ماده و صورت را طبق نیاز او تنظیم کنیم.
در دوران ما سطح فکر جوانان بسیار بالا رفته و یک آفت در بین مطالبی که به جوان می‌رسد وجود دارد. بین صداهای گوناگونی که به جوان می‌رسد، صدای انتقال معارف نسلی و خانوادگی در انزوا قرار گرفته است. یعنی قشر جوان مثل سابق مطالب دینی را از خانواده دریافت نمی‌کنند.
پس توجه به ترکیب فکری و ذهنی مخاطب بسیار مهم است.
آیه4 سوره ابراهیم اهمیت توجه پیامبران به نوع فکر و ذهن مردم و تببین بر اساس آن را بیان می‌کند.

2. موضع تهاجمی و شناخت صحنه
تبلیغ صرفا پاسخگویی به شبهه نیست. باید علاوه بر دفاع، به مبانی فکری طرف مقابل حمله کرد. اگر بخواهیم موضع تهاجمی را در تبلیغ حفظ کنیم لازمه‌اش شناخت صحنه است. وقتی ذهن جوان پر از شبهه است باید بدانیم پشت صحنه چه کسانی هستند و به مواضع آنها حمله کنیم و جواب بدهیم.
امروز جبهه مقابل نظام اسلامی خودش را لیبرال دموکراسی معرفی کرده است. باید موضع دروغ و غلط این جبهه را افشاگری کرد و جواب داد. شرطش شناخت جریانات سیاسی و آگاهی به وضع دنیاست.

3.روحیه جهادی
در همه کارها جهادی عمل کردن لازم است. اما در تبلیغ اهمیت مضاعف می‌یابد. زیرا روحیه جهادی مانع از غلط دیدن صحنه و غلط رفتار کردن است.
با توجه به آیه 120 سوره توبه آن کاری که غیظ کفار را برمی‌انگیزد عمل صالح است و بهترین جهاد.
روحانیت باید وسط میدان جهاد باشد و مایوس نشود. این خاصیت جهادی بودن است.

4.توجه به نسل جوان و نوجوان

باید برای همه اقشار جامعه خوراک فکری مناسب آماده کرد. اما قشر جوان و نوجوان اهمیت خاصی دارند زیرا آینده کشور ما این‌ها هستند. ذهنشان باید خالی از شبهه و ایمانشان محکم باشد.
در این راه اهتمام ‌ویژه به آبادی مساجد و هیئت‌ها همچنین رایج ساختن موعظه لازم است.

5.ضرورت ایجاد کانونی حوزوی برای عملی سازی بایسته‌های تبلیغ:
لازم است در حوزه کانون‌هایی برای اجرا کردن تبلیغ تشکیل شود. ماموریت اول تهییه مواد تبلیغی به روز و ماموریت دوم تنظیم شیوه‌های اثرگذاری تبلیغی باشد.
بعد هم به طور ویژه به تربیت مبلغ بپردازد.

به قلم سرکار خانم مریم حمیدیان
خلاصه بیانات 21 تیر

برچسب ها: رسانه و خانواده